Lees voordat je begint alle instructies rustig door. En zorg dat je ongestoord ergens kunt gaan zitten om te schrijven.

6 Ingrediënten voor een geslaagd schrijfsel

  1. Tijd: schrijf minimaal 20 minuten per dag voor 4 opeenvolgende dagen.
  2. Onderwerp: Je schrijft over dat wat uiterst persoonlijk en belangrijk voor je is.
  3. Schrijf continu: maak je geen zorgen over interpunctie, spelling en grammatica. Als je te weinig dingen hebt om te zeggen, trek dan een lijn, maak een schetsje of een doodle of herhaal wat je al hebt geschreven. Houd de pen op je papier en ga niet even koffie halen of zoiets.
  4. Schrijf alleen voor jezelf: deze oefening is alleen voor jou bedoeld!
  5. Neem de ‘ik-ga-flippen-regel’ in acht: als je tijdens het schrijven merkt dat je niet over een bepaalde gebeurtenis kunt schrijven omdat je gaat ‘flippen’, STOP dan met schrijven!
  6. Verwacht een ‘zwaar gevoel‘: veel mensen voelen zich een beetje bedroefd of somber na expressief schrijven. Meestal verdwijnt dit gevoel na een uur of twee helemaal.

20 Minuten schrijven oftewel de ‘Pennebaker writing prompt’

Om het te laten werken kun je in je schrijven je diepste emoties en gedachten over bijvoorbeeld een traumatische ervaring onderzoeken. Je kunt je gevoelde pijn verbinden met andere delen van je leven: je jeugd, je relaties met anderen, inclusief ouders, geliefden, vrienden, familieleden of andere mensen die belangrijk voor je zijn. Je kunt schrijven over:

  • je toekomst en over wie je graag zou willen worden, of
  • over wie je ooit was of
  • wie je nu bent.

We kennen allemaal grote conflicten of stressfactoren, schrijven hierover geeft rust.
Lees ook eens “Rust in je hoofd. Schrijf het van je af, ‘Opening up is writing down!’


 

© Afbeelding: Clarissa Watson on Unsplash