‘Het zoeken naar meer geluk, en niet zozeer het bereiken ervan, is een bekroning die groter is dan alle menselijke rijkdom, eer, of lichamelijke geneugten.’

CICERO

Wat is ‘geluksgevoel’?

Geluk, gelukkig zijn, geluksgevoel, het zijn lekker beladen woorden en om maar direct met de deur in huis te vallen, uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het mogelijk voor de helft afhankelijk is van je genen.

‘Geluk = 40% genen + 10% omstandigheden + 50% eigen gedrag’

Uit: Ap Dijksterhuis. Op naar geluk.

Gelukkig blijft er dan altijd nog een helft over. Het is een lastige vraag. Ben je gelukkig? Wat als je het een cijfer tussen de 0 en de 10 zou moeten geven? Ben je het of heb je het?

Al hardlopende zijn er momenten geweest waarop het leek alsof ik zweefde, mijn ene voet ‘automagisch’ voor de andere neerzettend. Geen enkele afstand teveel, een totale rust ervarend. Maar ook als student toen ik baantje en opleiding combineerde en ik soms zo moe was dat ik gewoon ergens neerplofte, de wereld even buitensluitend en waarbij er dan ergens diep van binnen een heerlijk gevoel omhoog kwam. De tijd leek stil te staan en de stem in mijn hoofd was rustig. Dat zou ik geluk kunnen noemen.

Ultiem levensdoel

Is geluk het ultieme levensdoel? Ik denk het niet, geluk zit hem vooral in het gewoon toelaten wat er is. Ik heb mijn eigen geluk nooit gemaakt, het kwam zoals het kwam. Wel kun je ervoor zorgen dat de omstandigheden, ondanks uitdagingen en tegenslag, zo optimaal mogelijk zijn om je leven zo gelukkig mogelijk door te brengen. Zodat je aan het einde tevreden terug kunt kijken.

Bronnie Ware, jarenlang werkzaam in de palliatieve zorg, heeft een boek geschreven over de gemeenschappelijke thema’s waarvan mensen die sterven spijt hebben of die ze anders hadden willen doen. De eerste vier zijn:

  1. Ik wou dat ik de moed had gehad om een leven te leven dat trouw was aan mezelf, niet het leven dat anderen van mij verwachtten.
  2. Ik wou dat ik niet zo hard had gewerkt.
  3. Ik wou dat ik de moed had gehad om mijn gevoelens te uiten.
  4. Ik wou dat ik contact had gehouden met mijn vrienden.

    En de laatste:
  5. Ik wou dat ik mezelf gelukkiger had laten zijn.

Daaruit blijkt dat die mensen beseften dat gelukkig zijn een keuze is. We zitten soms zo vast in oude patronen en gewoontes, zetten zo makkelijk een masker op en doen alsof we gelukkig zijn. Dit terwijl we veelal bang zijn om buiten onze comfortzone te treden. Bang voor wat ze van ons vinden, bang of we wel goed genoeg zijn en o zo snel oordelend over anderen. Maar echt gelukkig? Wie zegt dat nu van zichzelf? Of ongelukkig? Wie durft dat te zeggen? Er is inderdaad wat moed voor nodig om echt gelukkig te durven zijn. Toch geloof ik niet dat je wilt wachten tot die laatste weken. Je wilt er nu al de vruchten van plukken.

Op naar geluk

Mijn leven is de laatste jaren veranderd -kinderen zelfstandig, niet meer vruchtbaar, een steeds losser zittend vel, kipfileetjes onder mijn armen en toenemende kreukels in mijn gezicht- ik wil eigenlijk wel een nieuw levensdoel. Hoe zou ik eigenlijk oud willen worden? In deze zoektocht kwam ik het populair psychologisch boekje van Ap Dijksterhuis tegen. Het is een heerlijke lichtvoetige wegtikker en heeft als ondertitel ‘De psychologie van een fijn leven’. Wie wil dat niet, een fijn leven.

Dijksterhuis heeft achterin zijn boek een schema staan over hoe je je eigen geluk zou kunnen sturen:

Ik ga dat hier niet allemaal herhalen, lees vooral zijn boek! Wel heb ik er mijn eigen lijstje van gemaakt. Het is wat kort door de bocht en gaandeweg zal ik alle onderdelen verder uitdiepen. Voor nu is het zoals het is.

Hoe kan ik mijn geluk optimaliseren?

  1. Hij noemt hedonisme als een mooie boosdoener maar eerlijk gezegd ben ik weinig materialistisch. Dus die is al in da pocket!
  2. Zorg voor verbondenheid. Zowel met anderen als met jezelf. Dat is een mooie, daar heb ik nog wat te leren. Verbonden zijn met mezelf, weten wat ik waar voel. Ik was eigenlijk een pratend hoofd geworden, weinig voelbaar.
  3. Leg meer dagelijks contact met onbekenden, iets wat ik altijd al superleuk vindt. Een kort praatje, een lach, ik krijg daar energie van.
  4. Onderneem dingen die je het gevoel geven deel uit te maken van iets groots. Zo waar, samen aan iets werken geeft meer voldoening. Samen een product of dienst ontwikkelen, samen sporten, samen koken, samen het huis verven, samen een wedstrijd winnen…
  5. Zorg voor een actieve en serieuze vrije tijdsbesteding waarbij je mogelijk zelfs een flow kunt gaan ervaren in plaats van een passieve zoals bankhangen. Hoe makkelijk ging ik eigenlijk op de bank hangen? Moe van de dag, moe van alles, het sloop er ongemerkt in. En dat glaasje wijn erbij, héérlijk! Gelukkig past af en toe een wijntje er nog steeds bij.
  6. Koop ervaringen in plaats van spullen. Dat was een diepe, die had ik niet direct door maar het klopt wel.
  7. Ga niet navelstaren en introspectief jezelf ontleden maar stel intrinsieke doelen. Observeer hierbij je gedrag en kijk of je positieve emoties ervaart. Stuur bij of laat los. Het gaat niet zozeer om het bereiken ervan als wel om de weg ernaar toe.
  8. Onderzoek je negatieve emoties en pak deze aan. (Pennebaker schrijftest, wolkje Matthieu Ricard, tweede pijl, lees vooral het boek voor verdere uitleg). Kortom maak van je hart geen moordkuil en schrijf! Als er iets voor mij werk is het schrijven en tekenen. Bedenk hoe jij je woorden of tekeningen zo kunt neerzetten dat het een plek krijgt. Je hoeft ze niet eens met andere te delen.
  9. Focus op één ding, multitasking is voor watjes. Beperk alle moderne prikkels. Mijn grote aandachtspunt! Zeven dingen tegelijk en dan voor zeker drie mensen het voortouw nemen. Check.
  10. Oefen mindfulness, mediteer, elke dag weer. Ben je bewust van je eigen gedachten, van je innerlijke stem. Zo waar maar dit hoeft absoluut niet zweverig of serieus aangepakt te worden.
  11. Leer als waarnemer naar jezelf te kijken en te luisteren. Identificeer je niet met alles wat je voelt of denkt. En wat humor kan je ver brengen.
  12. Reflecteer aan het einde van elke dag wat er die dag goed is gegaan, waar je trots op bent. En dat kan gewoon iets heel kleins zijn. Eenvoudig en direct te doen. Vanavond nog!
    In het begin dacht ik zelfs na hoe ik dat wat goed was gegaan kon verbeteren. Nu laat ik het gewoon zijn.
  13. Zorg goed voor jezelf en voor een zo optimaal mogelijke gezondheid. Mijn gezondheid was ineens niet meer vanzelfsprekend en hardlopen zat er niet meer in. Daarop ben ik naar de sportschool gegaan en heb doorgezet. Mijn doel was klein, ik wilde weer van de een zeilboot op de kade kunnen springen, en ik wilde zeker een klein sprintje kunnen trekken. Dat heb ik nu na twee jaar bereikt. Gewoon met hele kleine stapjes. Soms zit daarin het geheim, klein, nudging…
  14. Leer je eigen biologische ritme kennen, herken cyclische bewegingen. Besef dat de boog niet altijd gespannen kan staan. Soms voel je je ongelukkig, ben je ongesteld of grieperig en voel je je vermoeid. Dat gewoon toelaten en voelen wat je voelt in plaats van je er tegen te verzetten leverde mij veel op. Stil zitten als je geschoren wordt, het kan je verder brengen.

Ik ben nog zoekende hoe ik mijn queeste waardevol kan communiceren, er staat al zoveel persoonlijke informatie van mensen online. Maar daar kom ik wel uit, abonneer je vooral op mijn nieuwsbrief als je zo af en toe eens wat in je mailbox wilt ontvangen. Je bent welkom.


[newsletter]


Leuke links

© Afbeelding bovenaan artikel: Dawid Zawiła on Unsplash